(ή αλλιώς ωδή στο Accent...)
Ρεπορτάζ αγοράς αυτοκινήτου ως 9.000€
Δάνεια, χρέη, κόστος ζωής, ανάγκη, ξεπεσμός, και ένα σωρό άλλοι λόγοι έχουν οδηγήσει πολλούς Έλληνες στην «τάξη των 9.000€». Το (όχι και τόσο) ψυχολογικό όριο που διαχωρίζει τους πατρικίους από τους πληβείους όσο αφορά την αγορά αυτοκινήτου είναι υπαρκτό. Όσοι επιχείρησαν να το υπερβούν υπερεκτιμώντας τις δυνατότητές τους, κατέληξαν να έχουν ένα όμορφο στολίδι στο πεζοδρόμιο τους μην έχοντας την δυνατότητα επαρκούς συντήρησης και οδηγήθηκαν σε αναγκαστική πώληση ή απλά συμπλήρωσαν μία ακόμα μονάδα στην στατιστική των κατασχέσεων.
5.300€ ετήσιο εισόδημα είναι το όριο της φτώχειας, κάτω από το οποίο βρίσκεται επίσημα το 20% του πληθυσμού σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Αυτό σημαίνει ότι πάνω από 2.000.000 Έλληνες είναι επισήμως φτωχοί και δεν μπορούν να καλύψουν βασικές βιοτικές ανάγκες. Ακόμα και τα ενδιάμεσα εισοδήματα, μέχρι τους αγοραστές των Cayenne, έχουν φθίνουσα πορεία σε σχέση με το πραγματικό κόστος ζωής. Εξαιτίας των συχνών ανατιμήσεων σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, μια τετραμελής οικογένεια σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών έχει ως μέσο κόστος του οικογενειακού προϋπολογισμού τα 2.515 ευρώ το μήνα. Ο μέσος μηνιαίος μισθός στην Ελλάδα του 2006 σύμφωνα με την Eurostat, είναι 1.626€, ο χαμηλότερος στην ζώνη των 15 της Ε.Ε. εκτός της Πορτογαλίας. Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Aλογοσκούφης, σε δήλωσή του στο ραδιόφωνο του Flash, παραδέχτηκε ότι στην Ελλάδα έχουμε τιμές Ευρώπης και ζούμε με μισθούς Βαλκανίων.
Με τα παραπάνω δεδομένα είναι φυσικό να περιορίζονται οι δυνατότητες αγοράς αυτοκινήτου, σχεδόν του μισού πληθυσμού. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αρκετοί Έλληνες δεν μπορούν πια να αγοράζουν όχημα-“Status Symbol” ούτε «περισσότερο» αυτοκίνητο από αυτό που πραγματικά χρειάζονται!
Στην κατηγορία τιμής των 9000€, ο σκοπός της αγοράς αυτοκινήτου πρέπει να είναι η απόκτηση ενός εργαλείου κάλυψης της ανάγκης για ιδιωτική μετακίνηση και όχι ένα «όχημα» εντυπωσιασμού των γειτόνων. Άλλωστε η απαξίωση που προκύπτει 1-2 χρόνια μετά την αγορά καινούργιου δεν μπορεί να μην είναι υπολογίσιμη. Τι επιλογές έχει και τι μπορεί να κάνει όποιος βρίσκεται, θέλοντας και μη, σε αυτά τα όρια και παράλληλα θέλει να αποκτήσει αυτοκίνητο, αγαπά την αυτοκίνηση και θέλει να χαίρεται την οδήγηση;
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εκτός ορισμένων εξαιρέσεων, βλέπουν το συγκεκριμένο segment (των 9.000€ για να μην ξεχνιόμαστε) αποκλειστικά ως την αγορά των μικρών αυτοκινήτων πόλης. Δεν είχαν ενδιαφέρον να παρουσιάσουν πρόταση, γιατί για τα τμήματα Marketing η αγορά αυτή μέχρι σήμερα απλά δεν υπήρχε! Η οικονομική ανέχεια όμως δεν είναι μόνο Ελληνικό φαινόμενο, η ζήτηση για οχήματα χαμηλού κόστους αυξάνεται σε όλο τον κόσμο καθώς παντού υπάρχουν χαμηλά εισοδήματα. Οι κατασκευαστές θα οδηγηθούν στο μέλλον σε εξέλιξη αξιόπιστων οχημάτων χαμηλού κόστους, κάτι που στην TOYOTA θα συμβεί πολύ σύντομα σύμφωνα με τον Kazuo Okamoto που είναι επικεφαλής του τμήματος R&D. Όπου έχει παραστεί ανάγκη και κρίθηκαν βιώσιμα, έχουν δημιουργηθεί εργοστάσια που παρήγαγαν και παράγουν ακόμα οικονομικά οχήματα (με παραλλαγές ή αντιγραφές παλαιοτέρων μοντέλων όπως DACIA, DAEWOO, POLSKI FIAT, VW BRAZIL κλπ.) κυρίως για τις τοπικές αγορές.
Ο Έλληνας οικογενειάρχης, χαμηλού εισοδήματος και μοιραία δυνατοτήτων, πρέπει να κόψει τον λαιμό του, να χρεωθεί, να δανειστεί και να πουλήσει το κτήμα στο χωριό, για να αποκτήσει ένα μικρομεσαίο οικογενειακό των 15-20 χιλιάδων ευρώ. Τίμιες προτάσεις αλλά και μοναδικές επιλογές σε καινούργιο όχημα, είναι αυτές του HYUNDAI ACCENT, του LADA AQUARIUS και σύντομα του DACIA LOGAN, αναμένονται δε οι δημιουργίες της ανερχόμενης Κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά και η πρόταση της TOYOTA. Να πως εξηγείται το πλήθος όλων των γενεών των ACCENT που κυκλοφορούν ανάμεσά μας, άλλωστε κανένα προϊόν δεν πουλάει, αν δεν καλύπτει μια πραγματική ανάγκη!!
Μοιραία λοιπόν αν ο αγοραστής θέλει αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας με επαρκείς χώρους που να μην είναι αδιάφορο οδηγικά, στρέφεται στην αγορά μεταχειρισμένου. Δυστυχώς το ρίσκο της «καυτής πατάτας» που προκύπτει από την προηγούμενη χρήση, συντήρηση ή πιθανό τρακάρισμα ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου είναι πάντα υπαρκτό. Ο σχολαστικός έλεγχος σε συνεργεία επιλογής του αγοραστή που πρέπει να συνοδεύεται και από αντιστοίχηση των στοιχείων της αδείας κυκλοφορίας, μειώνει τον κίνδυνο μιας κακής αγοράς. Η εκμετάλλευση πιθανών εγγυήσεων που προσφέρουν οργανωμένες εταιρίες μεταχειρισμένων οχημάτων είναι επιβεβλημένη. Ο αγοραστής δεν πρέπει να παρασύρεται από την απαξίωση που πιθανά επιδείξει ο έμπορος λόγω του περιορισμένου κέρδος που πιθανά προκύπτει και να διεκδικήσει επισκευές, εγγυήσεις, ανεκτά επιτόκια δανεισμού, ορθολογική αξία ανταλλαγής παλαιού οχήματος κλπ. Για τον αγοραστή το κόστος αγοράς είναι σημαντικό και οφείλει να λάβει την υψηλότερη δυνατή ανταποδοτική αξία για τα χρήματά του.
Ακολουθεί ικανός αριθμός επιλογών με, κατά το δυνατόν, πραγματικές σημερινές τιμές, που προσφέρονται σήμερα στις εφημερίδες αγγελιών και σε εμπορίες αυτοκινήτων, μην συμπεριλαμβάνοντας φυσικά λύσεις κατηγόριας mini και supermini, που δεν εξυπηρετούν τις οικογενειακές ανάγκες.
ALFA ROMEO 145, 146 1,6 & 1,7 ’95 ’99. Με 4200 – 8000€ αγοράζουμε την πρώτη όχι και τόσο επιτυχημένη προσπάθεια της ALFA για στροφή στην ποιότητα με οδική συμπεριφορά όμως που κερδίζει τον οδηγό από τα πρώτα μέτρα.
AUDI 80 2,0 ’93. Συμπαγές καλό αμάξωμα, μικρός σχετικά χώρος αποσκευών, αλλά η στιβαρότητα κερδίζει. Από 5500€.
AUDI 80 Quattro 1,8 ‘89-‘93. Η πρώτη γενιά Quattro μετά τις επιτυχίες στο Π.Π. rally του θρυλικού coupe. Σιγουριά και σταθερότητα στον δρόμο. Από 3700-6500€.
AUDI A3 1,6 ’98. Η πρώτη γενιά του Α3. Θα εξυπηρετήσει απροβλημάτιστα μια μικρή οικογένεια δίνοντας ευχάριστη αίσθηση στην οδήγηση. High class Golf της εποχής. Από 8500€.
BMW 318 ‘93. Τυπική BMW. Προσοχή αν και δεν έχει μεγάλη ισχύ, απαιτεί σεβασμό και ετοιμότητα, δεν συγχωρεί οδηγικά λάθη. Από 7000€.
BMW 318is ‘96. Coupe σπορ 3αρα με 140 hp και πλούσιο εξοπλισμό. Οδική συμπεριφορά λατρεία για πολλούς που προσφέρει ανόθευτη την αίσθηση της πίσω κίνησης στον οδηγό. Μικρή Μ3. Σήμερα κοστίζει 7000-9000€.
BMW 520 24v ‘90 ‘93. Εξακύλινδρος βελούδινος κινητήρας με ικανή ισχύ για άνετα ταξίδια και όχι μόνο. Κόστος 9000-9500€
CITROEN XSARA 1,6 ’01. Όπως της Ε.Α. Με 7500€.
CITROEN XSARA PICASO 1,6 ’00. Πολυμορφικό με άποψη. Προσπαθεί να κλέψει λάμψη από το πρωτοπόρο Scenic. Από 8000€
FIAT STILO 1,6 ’02. Σχεδιαστικές λεπτομέρειες που μαγνητίζουν στο 3θυρο. Πολύ όμορφη η γυάλινη οροφή panorama. Πλήρες σύγχρονο αυτοκίνητο με 9000€
FORD SIERRA COSWORTH ‘91 ’92. Παλιό αλλά θρυλικό αυτοκίνητο, πρόγονος των σημερινών θηρίων του WRC. Δικίνητο ή τετρακίνητο με 7500-9000€
FORD FOCUS 1,4 1,6 4d ή 5d ’00 - ’03. Πολλά από αυτά είναι ακόμα στα πλαίσια της εγγύησης καθώς η αντιπροσωπεία έδινε 5 χρόνια, προτιμήστε με ABS. Κόστος 7500- 9500€.
HONDA CIVIC Vtec VTi 92- 95 3d ή 5d. Κινητήρας ποίημα 160hp 1600cc ατμοσφαιρικός, ανεβάζει άνετα 9000 σαλ. Πολλοί παρασύρθηκαν από τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα και υπερεκτίμησαν τους νόμους της φυσικής. Σε περίπτωση που ξεπεράσει τα όρια, οι στροφές γίνονται ευθείες με δυσάρεστα αποτελέσματα. Κόστος 6000-9000€ προτιμήστε το 4θυρο.
HYUNDAI ACCENT. Κατά καιρούς η αντιπροσωπεία κάνει προσφορές σε καινούργια οπότε δεν έχει νόημα η αγορά μεταχειρισμένου με ηλικία μικρότερη της διετίας. Τα μοντέλα ’02 πωλούνται κοντά στα 5500€.
HYUNDAI LANTRA J2 ’97. Άλλη μια έντιμη και αξιόπιστη πρόταση, προτιμήστε το station με 5500€.
HYUNDAI ELANTRA 03 Βελτιωμένο και ήσυχο. Όποιος αγαπά την ήρεμη οδήγηση θα βρει τον εαυτό του. Συνήθως είναι πλήρως εξοπλισμένα. Με 8500€
MERCEDES 190E 1,8 2,0 ’92. Όλοι γνωρίζουμε ότι με σωστή συντήρηση αντέχουν για πολλά χιλιόμετρα. Το κόστος ανταλλακτικών όμως παραμένει υψηλό. Με 9000€.
NISSAN 200SX 1,8T ‘92 ’95. Πισωκίνητο δυνατό κουπέ με χαρακτήρα. Απολαυστικό στην οδήγηση, δίνει νόημα στις καθημερινές μετακινήσεις. Απρόσμενη αξιοπιστία για την ηλικία του. Με 8000-9500€
NISSAN ALMERA 1,5 ’02. Τυπικό Ιαπωνικό sedan ή hatchback. Πολύ αξιόπιστο ακόμα και στις εκδόσεις Challenge. Με 9000€.
NISSAN PRIMERA GT 2,0 ’92. Δυνατό σπορ sedan μόνο με 5500€.
NISSAN SUNNY GTI 2,0 ‘92 ’94. Αξιόπιστο καλά εξοπλισμένο και φτηνό GTi. Η ελαστικότητα του κινητήρα σε σχέση με το βάρος ελαχιστοποιεί τις αλλαγές. Η ροπή σε όλο το εύρος των στροφών επιτρέπει στον οδηγό να πυροβολεί με την σκέψη. Με 6000-7000€
OPEL ASTRA 1,4 1,6 ’01 ‘02. Κλασική και άξια εκπροσώπηση της γερμανικής σχολής. Αδύναμοι σχετικά κινητήρες. Με 7000-9500€.
OPEL VECTRA CD 1,6 ’98. Πιο τυπικό sedan δεν γίνεται. Οι λάτρεις του θα παραβλέψουν τα ελαττώματα. Με 8500€.
PEUGEOT 306 GTI 16 ‘95-’98. Μεγάλο 205 Gti, με σχετικά περιορισμένους χώρους αλλά με ανάρτηση που δεν απογοητεύει τον απαιτητικό και ενθουσιώδη χρήστη. Με 6000-8500€.
PEUGEOT 307 1,4 ’03. Car Of The Year 2002. Με αμάξωμα που μπορεί να χαρακτηριστεί σαν midi-MPV. Με 8500€.
PEUGEOT 406 1,8 ‘98-‘99. Δρομέας μεγάλων αποστάσεων με πολύ καλή οδική συμπεριφορά. Με 9000€
RENAULT MEGANE 1,4-1,6 SDN ‘01. Ακόμα και με τον 1,4 ενθουσιάζει τον οδηγό με την σπιρτάδα και το μαγικό (Γαλλικό) στήσιμο στον δρόμο. Βαθμολογία πέντε αστέρων στα Crash tests. Με 7700-9000€.
RENAULT LAGUNA 1,6 ‘99 ’00. Μια πραγματική κυρία στον δρόμο, η ποιότητα κύλισης, με χαλαρούς ρυθμούς αλλά και υπό πίεση, είναι υποδειγματική σε κάθε περίπτωση. Εξαιρετικά καθίσματα. Όπως και το Megane κέρδισε άξια πέντε αστέρια στα Crash tests. Με 8500-9000€.
RENAULT SCENIC 1,4 1,6 ’00. Δεν είναι τυχαία ο ηγέτης των MPV της κατηγορίας. Γονίδια και ιδέα από Espace σε compact διαστάσεις που θα βολέψουν και τον πιο απαιτητικό. Με 8500-9500€.
ROVER 416 Si ’98. Compact πολυτέλεια σε τιμή ευκαιρίας. Με 6500€.
ROVER 620TI ‘95 ’96. 2λιτρο, υπερτροφοδοτούμενο και πολυτελές, μεγάλο sedan. Η οδική του συμπεριφορά κατακρίθηκε αλλά παραμένει μεγάλη πρόκληση για τα κατάλληλα χέρια. Με 5500-8500€.
SAAB 900T &9000CS ‘93-‘97. Η σουηδική απάντηση στην Γερμανική κορυφή της κατηγορίας. Με 7500-9500€.
SEAT LEON 1,4 03 Το Αντι-Golf που δείχνει πιο συμφέρουσα αγορά από το original καθώς είναι οικονομικότερο και πιο καινούριο από τα αντίστοιχα διαθέσιμα Golf. Με 9500€.
SEAT TOLEDO 1,6 ’99. Leon με μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους. Με 8000€.
SKODA OCTAVIA 1,6 ’01. Αξιόπιστο με χώρους αποσκευών που θα ζήλευαν πολλά station wagon, χωρίς να είναι αδιάφορο οδηγικά. Με πάτωμα Golf, κινητήρα Audi, και χαμηλή τιμή, έχει πολύ υψηλό Value For Money και γνώρισε την επιτυχία και στην Ελληνική αγορά. Με 9000€.
SUZUKI VITARA 1,6 ‘96 WAGON. Το off-road της παρέας με εξαιρετικές δυνατότητες και υψηλή αξιοπιστία. Με 9000€.
TOYOTA AVENSIS 1,6 ‘99-’00. Το πιο αξιόπιστο αυτοκίνητο της κατηγορίας του και όχι μόνο. Με τυπική συντήρηση μπορεί να συντροφεύει τον ιδιοκτήτη του πολλά χρόνια. Εξαίρετος κινητήρας. Κάτι ξέρουν και οι ταξιτζήδες. Με 8000 9000€.
TOYOTA COROLLA G6 ’00. Τι άλλο από αξιοπιστία. Με 9000€.
TOYOTA COROLLA VVTi SEDAN 1,4 ‘01. Το μεσαίο sedan που εμφανισιακά δεν εντυπωσιάζει αλλά μηχανολογικά δεν έχει αντίπαλο. Με 7500-8500€.
TOYOTA RAV4 ’95. Το πρώτο SUV που δημιούργησε ουσιαστικά την κατηγορία. Οδική συμπεριφορά καλύτερη από πολλά επιβατικά. Με 9500€
VW GOLF IV 1,4 1,6 ’99 ’00. Ξέφυγε λίγο από την αρχική ιδέα αλλά δεν παύει να... είναι Golf! Με 8500-9500€
VW PASSAT 1,6 ’99 ’00. Ποιότητα κύλισης μεγαλύτερης κατηγορίας, άπλετοι χώροι, ασφαλές και VW. Με 9500€.
Με υπομονή και σύνεση μπορεί ο καθένας να βρει αυτό που ταιριάζει στις ανάγκες και το του οδηγικό στυλ, χωρίς να ξοδέψει μια περιουσία. Επιλέγοντας ένα αυτοκίνητο σαν τα παραπάνω μπορεί να περισσεύουν χρήματα για αγορά δεύτερου οχήματος στην οικογένεια τύπου mini ή supermini, με κόστος κάτω από 1000€ για τις κοντινές αποστάσεις (φροντιστήρια και δραστηριότητες παιδιών), και τις αστικές μετακινήσεις.
Και οι οικονομικά ασθενέστεροι, έχουν, ακόμα, ψυχή..
Χρήστος Σέμπος
No comments:
Post a Comment